Spring naar content
Branding

Bredase Smaakmakers

Sommige Bredanaars verdienen het om gezien te worden. Belangeloos zetten ze zich in voor onze stad. Met hun energie maken ze veel los op sociaal, creatief of duurzaam vlak. De campagne ‘Bredase Smaakmakers’ brengt hun verhalen naar buiten.

Tekst: Paul Stekelenburg
Foto’s: Bureau Duizenddingen

november 2023

smaakmakers benoemd
K
weergaven op interviews
K
vertoningen in 2023
aanwezigen bij smaakmakersdiner
Share

Impact verhogend

Smaakmakers dragen bij aan het karakter van Breda en geven kleur aan de stad. Natuurlijk verdienen ze erkenning. Vanuit dat startpunt zochten we naar een vorm met maximale impact. Zodat we die welverdiende erkenning uitdragen, en tegelijk anderen inspireren en aanmoedigen.

Smaakmakers vinden

De eerste vraag: wie zijn nou eigenlijk die Smaakmakers? Sommigen zijn bekend in de stad. Anderen blijven juist op de achtergrond. Hoe vinden we ze, en dan vooral die laatste groep?

Elk jaar vragen we alle inwoners van Breda om hun Smaakmakers te nomineren. Zij maken kenbaar wie zij als smaakmaker zien, en delen daarbij hun motivaties. Een vakjury, samengesteld als weerspiegeling van alle Bredanaars, beoordeelt de nominaties.

In de lente komt de jury samen om de Smaakmakers van het jaar te kiezen. Zo komen we tot een veelzijdige selectie van ongeveer tien Smaakmakers, die Breda in al haar diversiteit recht doet.

Zichtbaarheid en verbinding

De gekozen Smaakmakers vragen we voor een interview en een fotoshoot. Gedurende het jaar zetten we deze content in. Een-voor-een zetten we Smaakmakers in het voetlicht. Iedere smaakmaker krijgt twee weken aandacht, zowel on- als offline.

Als bekroning op het project organiseren we een walking diner. Alle Smaakmakers, ook die van eerdere edities, nodigen we hiervoor uit. Zij mogen elk een persoon meenemen. Namens de gemeente komen de burgemeester en de wethouders.

Leerlingen van Curio stemmen het menu af op de Smaakmakers van het jaar. Leerlingen van De Rooi Pannen zorgen voor de faciliteiten eromheen. In samenwerking met deze Bredase onderwijsinstellingen organiseren we een verrassende avond waar vaak mooie contacten ontstaan – en soms zelfs nieuwe initiatieven.

Toekomstige Smaakmakers

Met de jaarlijkse Smaakmakers-campagne, tonen we waardering, inspireren we Bredanaars, en delen we vooral de liefde voor onze stad en haar bewoners. Wie geeft kleur en smaak aan jouw Breda? Nomineer je Smaakmaker voor aankomend jaar via bredasesmaakmakers.nl. 

gerelateerde projecten

ZigZag door Cultureel Breda

Cultureel Breda barst van energie en talent. Het aanbod in onze stad is verrassend én verrassend veelzijdig. Toch weet lang niet iedere Bredanaar wat er in de stad gebeurt. Onze eerste stadsbrede cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ brengt daar verandering in. De campagne etaleert een verrassende mix in aanbod: van groot tot ‘klein dat groots is’. En geeft óók een zacht duwtje in de rug voor wie zich niet direct aangesproken voelt als het over cultuur gaat: zigzag mee door cultureel Breda!

Lees meer

Studentencampagne: Welkom in jouw stad, Breda

Aan het begin van ieder collegejaar opent Breda haar deuren voor zowel Nederlandse als internationale hbo- en mbo-studenten. Dit jaar verwelkomt de stad ruim 6.000 nieuwe studenten, waarmee het totale aantal studenten in Breda meer dan 30.000 bereikt. De stad bruist meteen weer na de warme zomer en het gonst van gezelligheid. Dit jaar ontwikkelden we voor het eerst een campagne om hen allereerst een warm welkom te heten. Dat gebeurde nog niet eerder.

Lees meer

Morning Bit(e)s: Digitale Trends

Tijdens de derde Morning Bit(e)s sessie van 11 juni 2024 lag de focus op de digitale wereld. Samen met Chris van Persie van Good News zoomden we in op de vier digitale trends om je klant online centraal te stellen. Met meer dan 20 aanwezigen deelden we kennis, inspiratie en ervaringen. Wil je meer weten over de laatste trends en hoe die toe te passen? Lees dan verder.

Lees meer