Spring naar content
Duurzaam bezoek

Op weg naar de ‘VVV van morgen’

Breda doet het sinds 2020 zonder VVV. In de stad is de behoefte aan een fysiek informatie- en ontvangstpunt voelbaar. In welke vorm zou zo’n plek succesvol kunnen zijn? Breda Marketing heeft de stad gevraagd om mee te denken.

Foto’s: Bureau Duizenddingen
Tekst: Paul Stekelenburg

november 2023

personen hebben meegedacht
dagen open
strategische partners hebben mee ontwikkeld
weergaven
Share

Meer mensen en wensen

Breda groeit en bloeit. Zo steeg het aantal bezoekers in 2023 met 14%. De stad heeft grote ambities. Het streven is om de groei vast te houden, en zowel (dag)toeristen als nieuwe inwoners te blijven verwelkomen. Dat verhaal willen we vertellen en beleefbaar maken.

Bewoners en bezoekers delen een behoefte. Ze willen Breda beleven, en gebruiken daarbij dezelfde ruimte en voorzieningen. Hierin zien we twee belangrijke uitdagingen, waar een ‘VVV van morgen’ een rol in kan spelen.

Hoe houden we Breda aantrekkelijk voor beide doelgroepen? Hoe zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk partijen profiteren van toerisme? Deze vragen onderzochten we door een tijdelijk informatiepunt in te richten.

Pop-up Infopunt

Om input te verzamelen, openden we van juli t/m sept ‘23 een Pop-Up Infopunt. Met dank aan onze partners*, toverden we een ruimte aan de Houtmarktpassage om. Hier hebben we ideeën opgehaald voor die ‘VVV van morgen’. Het Pop-up Infopunt werd een plek waar we veel belanghebbenden spraken.

Bezoekers zochten het Pop-Up Infopunt op om zichzelf wegwijs te maken in de stad. Dit contactmoment grepen wij aan om niet alleen te informeren, maar hen ook te vragen naar verwachtingen en wensen.

Inwoners zochten we zelf op. Door middel van een campagne vroegen we hen om mee te denken. Dat kon door een bezoek te brengen aan het Pop-up Infopunt, of door hun input te sturen naar Breda Marketing.

Stakeholders** sloten aan voor strategische sessies. We haalden zo informatie op rondom de thema’s samenwerking ondernemers, onderwijs, talent en sociale initiatieven – en sloegen vanuit hier de brug naar de ‘VVV van morgen’.

*Partners bij de realisatie van het Pop-up Infopunt: Nul tot Honderd, Marc & More, Dennis Oomen, Maurice Vermeulen, Maas-Jacobs, Claessens Erdmann, Graphic Matters en PlaSTiEK Breda.
**Stakeholders van de strategische sessies: Grote Kerk Breda, Mezz, Stedelijk Museum Breda, Bo Diversity, Ondernemersfonds Breda, Blind Walls Gallery, Breda Circulair, hotels en onderwijsinstellingen.

Van juli tm september 2023 openden we een Pop-Up infopunt om input op te halen.

Profiel binnenlopers

In september ‘23 hebben we de inputfase afgerond en het Pop-up Infopunt gesloten.

De grootste inloop hadden we tussen 11:00 en 13:00 uur, ofwel rond lunchtijd. Deze bezoekers kwamen om hun dag in Breda invulling te geven. Bezoekers die later in de middag binnenliepen, waren gericht op de volgende dag.

De totale groep bestond hoofdzakelijk uit stellen met en zonder kinderen, toekomstige studenten en/of hun ouders, en toekomstige bewoners. Ook liepen Bredanaars binnen met het doel om zelf informatie te delen, vooral gericht op nieuwe inwoners.

Key Findings

Onze gesprekken met bezoekers, inwoners en partners hebben geleid tot inzicht in praktische zaken. Graag delen we de belangrijkste bevindingen.

A-locatie

A-locatie Bezoekers vinden bereikbaarheid essentieel. De voorkeur heeft een goede locatie in de binnenstad, in een omgeving die veel bezoekers trekt. In de praktijk betekent dit: een A-locatie nabij bezienswaardigheden.

Behulpzaamheid

Bezoekers vragen ten eerste informatie rondom het bezoek zoals zij dat voor ogen hebben, zodat ze snel vinden wat ze zoeken. Ze staan ervoor open om geïnspireerd te worden, en worden blij om andere mogelijkheden te ontdekken en meer over Breda te horen.

Toegankelijkheid

Iedereen moet zich welkom voelen in Breda. Een geschikte locatie draagt bij aan inclusiviteit. Praktisch gezien, uit dit zich dit zich in goede toegankelijkheid voor iedereen.

Ambassadeurs

Zowel inwoners als bezoekers hechten grote waarde aan de manier waarop zij persoonlijk geholpen worden. Van belang is de aanwezigheid van ambassadeurs die beschikken over parate kennis. Hiervoor zijn trainingen nodig, waarvoor we invulling moeten zoeken.

Up-to-date

Breda is een dynamische stad, met een rijk aanbod van evenementen en activiteiten. Het is een must dat de ‘VVV van morgen’ daarmee verbonden is, en actuele informatie kan bieden over kleine en grote initiatieven.

Vaste plek

Bezoekers en bewoners geven aan één vaste plek te willen, en geen rondreizend concept of hubs op meerdere locaties. De ambitie, en tegelijk uitdaging, is om mensen naar deze vaste locatie te trekken.

Wegwijzers

Bezoekers vragen vaak om wegwijzers. Ze vinden het goed als deze online aangeboden worden. De thematische Explore routes vielen in de smaak, omdat deze een compleet dagprogramma aanbieden, met daarbinnen gevarieerde mogelijkheden.

Productassortiment

Er is vraag naar promotionele producten die hoogwaardig, duurzaam en lokaal zijn. Hierin kan de ‘VVV van morgen’ een faciliterende rol aannemen, en samenwerken met of doorverwijzen naar makers uit de stad. Breda Marketing ontwikkelt een assortimentsvisie.

Infographic Pop-Up Infopunt

Samen maken we die plek

Aan de Houtmarktpassage hebben we waardevolle informatie op kunnen halen. Onze dank gaat uit naar alle bezoekers, inwoners en partners! Verder hebben we ideeën voor de invulling van de ‘VVV van morgen’ kunnen testen. We kunnen aan de slag!

Voor ons ligt de taak om een plek te creëren waar iedereen zich in kan vinden. Een effectief fysiek informatiepunt dat Breda trots maakt en waar we onze ambities als stad kunnen uitdragen. Ook hierbij zoeken we graag het samenspel in de stad, en nodigen we belanghebbenden uit om bij te dragen.

Tot slot

Meer weten?

Benieuwd naar de plannen van de komende tijd.