Spring naar content

Strategie

Samen de stad van morgen bouwen

Hoe bouwen we samen aan een duurzame toekomst van Breda, voor de huidige en volgende generaties? Dat beschrijven we in de citymarketingstrategie van Breda Marketing voor 2023-2026. Een meerjarenstrategie die we samen met de stad ontwikkelden en nu uitvoeren.

Explore Creative Breda: Holy Moly Trip
Explore Creative Breda: STEK

Bijzondere route
Explore Creative Breda is een wandelroute die je leidt langs een aantal creatieve hotspots in Breda. Verrassende plekken in de historische binnenstad én in het industriële Havenkwartier.

Het doel van onze strategie is om nieuwe trots aan te jagen en duurzame groei te realiseren door de (inter)nationale herkenbaarheid en aantrekkelijkheid van Breda te versterken. Daarmee willen we bedrijven, talenten, bewoners en bezoekers aantrekken en met onze stad verbinden. Deze strategie is tot stand gekomen uit gesprekken met veertig bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten.

Wij geloven in Breda. De stad barst van creativiteit en sociale initiatieven en dat willen we benutten. We brengen denkers en doeners samen en zetten de stad in beweging met verrassende projecten en ideeën.

Manifest

All for one, one for all

Een merk groeit op sterke keuzes. Daarom maken we duidelijk waar onze stad voor staat. Hoe duidelijker, hoe beter je het begrijpt en hoe makkelijker je kiest voor Breda. We maken het merk samen. Onze samenwerkingen moeten waarde toevoegen aan het merk Breda, op korte en lange termijn. Dat lukt met goede afspraken en budgetten. Door samen te denken en vooral te doen – en door samen de successen te vieren.

Nieuwe verbindingen brengen creativiteit

De wereld is gebaat bij een rijkdom aan wereldbeelden. Daarom zijn we altijd op zoek naar mensen met uiteenlopende achtergronden en perspectieven. Ons inclusiviteitsprincipe komt terug in de manier waarop we partners en bewoners een podium geven. Zo vergroten we de diversiteit en dus ook de creativiteit in Breda. Want creativiteit vind je dichtbij en brengt je ver.

Het merk is een groot en open proces

Samen laten we zien wat we doen en voor wie. Transparant en recht door zee. Het merk Breda neemt je mee in het proces en vraagt je bij elke uitkomst: hoe kun jij in deze fase bijdragen aan het merk en de stad? We onderbouwen het groeiproces van ons merk met onderzoeken en data. Zo maken we het merk Breda steeds zichtbaarder en begrijpelijker.

In Breda heten we je hartelijk welkom

In iedere tekst en in elke foto moeten onze kernwaarden doorklinken. We zijn immers hartelijk en creatief en dat laten we graag zien. Om dat zichtbaar en voelbaar te maken voor bewoners, bedrijven, talenten en bezoekers zetten we alles in om onze vaste waarden in woord en beeld uit te stralen. Authenticiteit is daarbij een must, want welkom heten ze je overal.

We maken impact

We gaan voor beweging zorgen. Wat nieuw of vernieuwend is, tillen we samen op en laten we vliegen. We verbinden initiatieven en ideeën met elkaar en laten ze los. We geven ze zorg en aandacht. Zo kunnen we de wereld laten zien waar we in Breda samen toe in staat zijn. We kiezen daarbij voor een mix van innovatie én houdbare kansen. Voor mens en stad.

Ondernemerschap

De toekomst komt niet dichterbij als we bezig blijven met de regels van vandaag. Onze toekomst in duurzaamheid komt dichterbij als we ondernemen. Want ondernemen is van niets iets maken. Slim technologie toepassen. Denken en vooral doen. Experimenteren. Ondernemerschap bloeit in een goed ecosysteem, wij geven daar graag vorm aan om samen de kansen te pakken. 

Stick to the big plan

Breda scoort gemiddeld op nationale lijstjes, maar blinkt nergens in uit. Dat gaan we veranderen. Met onze doordachte strategie en creatieve aanpak. En door mensen, organisaties, clubjes en instellingen samen te brengen. Maar ook door vast te houden aan het plan. Met langdurige afspraken, op basis van zorgvuldig en relevant onderzoek. Zo komen we niet voor verrassingen te staan.

Het merk Breda

Eén stad, één merk, één mentaliteit. Wij positioneren Breda en bouwen aan een positief imago. Samen brengen we een beweging op gang, met de volgende ambities voor 2030:

Breda, internationale hotspot van Toegepaste Technologie en Creativiteit.

Breda, stad in het park.

Breda, stad van ontmoeting.

De 3G's

Groen

Het Breda van vandaag en morgen is een stad in het park. Groen is zichtbaar en beleefbaar. Een stad waarin je elkaar buiten ontmoet en begroet. Waar je speelt, ontspant, werkt en beweegt. Buitenruimte die bijdraagt aan een (be)leefbare en gezonde wereld. Samen geven we goren de ruimte; in en om de stad.

Grenzeloos

Het Breda van vandaag en morgen is een internationale en creatieve hotspot. Breda’s raderen draaien volop en vrij in creatieve breinen en als motor in toegepaste technologie als gaming en robotisering. Dat voel je en beleef. In opleidingen, in bedrijven, in evenementen en in de openbare ruimte. Met meer dan 170 nationaliteiten hebben we een krachtig netwerk dat de grenzen van Brabant en Nederland overstijgt. Dat maakt ons veerkrachtig en slagvaardig.

Gastvrij

Het Breda van vandaag en morgen is een stad van ontmoeting. In deze stad zetten we de deuren voor elkaar open en zijn we maatschappelijk betrokken. We kijken naar elkaar om. In Breda krijg je iets zonder dat je erom vraagt – en als je erom vraagt krijg je meer dan verwacht. Zo groeit een stad waar iedereen welkom is.

De ‘Creative City Lover’ is onze focusgroep en loopt als rode draad door onze vier doelgroepen.

Bewoners

Bezoekers

Bedrijven

Studenten

Meer info?Bekijk onze meerjarenstrategie