Spring naar content
Event

Dag van de Stadmakers 2025

Breda is een stad met een rijke historie en een bourgondische sfeer, maar ook een stad die volop in beweging is. Hoe zorgen we ervoor dat Breda zich ontwikkelt tot een toekomstbestendige vestigingsstad? Hoe kunnen we technologie, creativiteit en ondernemerschap samenbrengen? Deze vragen stonden centraal op de Dag van de Stadmakers 2025, dit jaar georganiseerd bij Breda University of Applied Sciences. Hier werd het jaarplan voor de stad gepresenteerd en werd er samen gewerkt aan de toekomst van Breda.

Beeld: Iris Vermeij

29 januari 2025

 

e
Editie
+
Stadmakers aanwezig
Bouwsessies
Externe sprekers
Share

Samen sterker en sneller: Breda bouwt aan dé stad van oplossingen

Breda is een stad met een rijke historie en een bourgondische sfeer, maar ook een stad die volop in beweging is. Hoe zorgen we ervoor dat Breda zich ontwikkelt tot een toekomstbestendige vestigingsstad? Hoe kunnen we technologie, creativiteit en ondernemerschap samenbrengen? Deze vragen stonden centraal op de Dag van de Stadmakers 2025, dit jaar georganiseerd bij Breda University of Applied Sciences. Hier werd het jaarplan voor de stad gepresenteerd en werd er samen gewerkt aan de toekomst van Breda.

Een sterke basis voor innovatie

Carla Kranenborg – van Eerd (Wethouder Economie en Innovatie), benadrukte de ambitie van Breda om een innovatievere en ondernemendere stad te worden. Ze onderstreepte het belang van de verdere ontwikkeling van Breda als stad van toegepaste technologie en creativiteit, met als doel een leefbare en toekomstbestendige economie. Breda streeft ernaar een stad te zijn waar innovatie, creativiteit en cultuur samenkomen – een plek waar bedrijven en talenten niet alleen worden aangetrokken, maar ook de kans krijgen om te blijven en te groeien.

Martijn Bulthuis (Directeur Leiden&Partners), gaf een inspirerend kijkje in het succesverhaal van Leiden. Hoe zorg je ervoor dat je als stad aantrekkelijk blijft voor investeerders, ondernemers én inwoners? Zijn antwoord: een sterk verhaal en een gedeelde visie en samenwerking met partners in de stad.

Hildegard Assies (Directeur Breda Marketing), reflecteerde op een succesvol 2024. Een jaar waarin onder andere de Explore Breda Store, de culturele UITagenda ZigZag en het placemaking concept van ’t Zoet werden gelanceerd. De website ExploreBreda.com trok maar liefst 700.000 bezoekers en in totaal vonden 1,7 miljoen mensen hun weg naar de stad. Indrukwekkende cijfers, maar er is geen tijd om achterover te leunen. 2025 staat in het teken van samenwerken, vernieuwen en Breda nog sterker op de kaart zetten.

Interactieve bouwsessies: samen Breda sterker maken

Tijdens de interactieve bouwsessies stonden vier kern­thema’s centraal die bijdragen aan de groei en ontwikkeling van Breda. Er werd onderzocht hoe de stad talenten beter aan zich kan binden en hoe Breda als gastvrije stad nog toegankelijker kan worden voor bezoekers, bewoners en ondernemers. Daarnaast werd besproken op welke wijze evenementen kunnen bijdragen aan placemaking en hoe cultuur strategisch kan worden ingezet om de identiteit en trots van de stad te versterken.

De Dag van de Stadmakers 2025 stond in het teken van energie, innovatie en samenwerking. Niet alleen in de inhoudelijke gesprekken was beweging zichtbaar, maar ook in de sfeer van de dag; Bredaas talent DJ Omen verzorgde, in samenwerking met Breda Beats, een dynamische muzikale afsluiting tijdens de netwerkborrel. Gedurende de dag hielpen studenten van de BUas en De Rooi Pannen mee met de organisatie en de catering van het event. Mitch van Veldhoven (Bouwnotulist) en Goedzooi zorgden voor een creatieve samenvatting van de dag middels een bouwnotulen. Zo werd de dag met nieuwe connecties en frisse ideeën op karakteristieke wijze afgesloten; vooruitstrevend en ambitieus, maar altijd met de kenmerkende bourgondische gastvrijheid van Breda.

Tot slot

Samenwerken?