Spring naar content

Ontwikkeling Digitale Strategie en Platform 1.0

De merkstrategie, eind 2022 afgerond, omvat de identiteit van Breda en het verhaal van onze stad. Met de ontwikkeling van een digitale strategie geeft Breda Marketing daar verder inhoud aan. Deze uitdaging zijn we aangegaan in samenwerking met deskundige partners uit de stad. 

By: Paul Stekelenburg

november 2023

Share

Analyse: 
Samen met onze partner, Handpicked Agencies, zijn we dit traject ingegaan. Op weg naar een digitale strategie, hebben zij ons geholpen met inventarisatie en analyse. Aan bod kwamen onder meer onze doelstellingen en ambities, relevante trends en ontwikkelingen, de doelgroepen die we willen bereiken en onze huidige positie.  

De belangrijkste uitkomst van deze sessies is de uitwerking van het OGSM model. Hiermee staan onze ‘Objective, Goals, Strategies en Measures’ overzichtelijk op een A4-tje. Zo houden we duidelijk voor ogen wat we willen bereiken – vandaag, morgen en op de lange termijn. 

Ambitie:
Het digitale platform dat we voor ogen hebben, fungeert als een lokale gids die mensen uitdaagt om Breda te ontdekken. Het is gericht om specifiek vier doelgroepen te informeren, inspireren en activeren. 

We maken vier strategische keuzes om onze ambitie voor het digitale platform te realiseren: 

  1. middels een sterke contentstrategie etaleren we het beste van Breda;
  2. door inzet van user generated content delen we authentieke ervaringen;
  3. met slimme segmentatie en personalisatie bieden we afgestemde content op maat;
  4. door on- en offline te verbinden optimaliseren we de klantreis. 

Productvisie: 
Het vaststellen van onze ambitie en het bepalen van strategische keuzes, maakte de noodzaak van een nieuw digitaal platform overduidelijk. In een productvisie hebben we de wensen en behoeften uitgewerkt waaraan dit platform zou moeten voldoen. 

Omschreven in de productvisie staan onder meer de gewenste functionaliteiten, de gebruikservaring, de kanalen, en de merkbeleving. Schaalbaarheid en flexibiliteit stellen we als vereisten. Hiermee ligt er een solide fundament voor de bouw van de backend en het ontwerpen van de frontend. 

De productvisie stelt als doel dat het platform een effectief middel moet zijn voor het Breda Marketing team in het bedienen van de doelgroepen, waarbij alle touchpoints samenkomen: websites, campagne-pagina’s, apps, en online marketingkanalen. 

Realisatie:
Met de productvisie onder de arm zijn we op zoek gegaan naar Bredase partners die het platform voor de stad willen realiseren. We kwamen terug bij Handpicked Agencies, en vulden het team aan met Weekend Creative Agency en GoodNews. 

Dankzij het gedegen voortraject, wisten we goed waar we heen wilden met het platform en met wie we het konden realiseren. Goodnews en Weekend Creative Agency hebben de digitale strategie verder aangescherpt en doorvertaald naar een creatief concept. 

Eind 2023 kwamen Goodnews en Weekend met een roadmap, planning en plan van aanpak. Met enthousiasme gaven we een officiële GO en is de ontwikkeling van het digitale platform Explore Breda gestart. 

Vandaag informeert en verrast het platform explorebreda.com met brede en gevarieerde content iedereen die benieuwd is naar onze prachtige stad. Dankzij de adaptieve opzet van het platform krijgt elke bezoeker een rake selectie.