Spring naar content
Marketing

Podium voor Verhalen: de kracht van verhalen uit de stad

In de Explore Breda Store zijn we vanaf de opening gestart met het concept ‘Podium voor Verhalen’. Een middel om het verhaal van Breda te vertellen en partners een podium te geven die een bijdrage leveren aan de ambitie van de stad.

Tekst: Fenne Verhoeven

jaarrond 2024

 

edities van podium voor verhalen
K
bezoeker Explore Breda Store
Share

Elke twee maanden wisselt de invulling, zodat het voor bezoekers een reden is om nog eens terug te komen en meer te ontdekken.

Blind Walls Gallery: door de ogen van
‘Podium voor Verhalen’ hebben we afgetrapt met een vertrouwde partner, namelijk Blind Walls Gallery. Zij hebben van april tot juni een verhaal over de impact van Blind Walls Gallery op de stad gepresenteerd. Via video’s werd verteld wat de muurschilderingen betekenen voor Breda en haar bewoners. Dit verhaal inspireerde bezoekers en zette hen aan om anders naar de stad te kijken.

De Buurttuin van Breda
Van juni tot september 2024 werd de Explore Breda Store omgetoverd tot de Buurttuin van Breda. Deze expositie liet zien hoe Breda steeds meer een “stad in een park” wordt. Bezoekers ontdekten hoe groen de stad al is en hoe ze zelf kunnen bijdragen aan deze duurzame ontwikkeling. De Buurttuin inspireerde mensen om deel te worden van deze beweging. De ruimte is vrij klein en met deze expositie ontdekten we dat je door verschillende elementen toe te voegen een hele diverse expositie kan maken, waar veel te beleven is. Een combinatie van zien, luisteren en lezen hebben we dan ook als standaard uitgangspunt meegenomen voor de ontwikkeling van verdere exposities.

BredaPhoto: Journeys
Van september tot november 2024 vertelde BredaPhoto hun verhaal aan de hand van het thema ‘Journeys’. Bezoekers ontdekten het festival door de jaren heen. Met BredaPhoto hebben we ook samengewerkt om lokale producten te ontwikkelen, passend binnen het thema. Dit was een goede toevoeging aan de expositie en bezoekers konden de collectie erg waarderen. Daarnaast fungeerden we de periode van het festival ook als informatiepunt, wat het plaatje compleet maakte!

Hoor mij, zie mij
Van november 2024 tot januari 2025 staan Kunstkameraden, BredaMantelzorg en de KinderTrendrede centraal. Hier hebben we niet alleen een podium gefaciliteerd maar ook een samenwerking tot stand gebracht. Organisaties met het hart op dezelfde plek, die elkaar nog niet kenden. Samen is er gezorgd voor een expositie die raakt en die laat zien wat je tot stand kan brengen als je omkijkt naar een ander. Precies het verhaal wat we heel graag willen vertellen en voelbaar willen maken. De expositie toont kunstwerken van jonge mantelzorgers, gemaakt in samenwerking met professionele kunstenaars. De expositie draaide niet alleen om kunst, maar ook om verhalen en verbinding. Bezoekers ontdekten de persoonlijke verhalen van jonge mantelzorgers en hoe kunst hen helpt hun stem te vinden.

Daarnaast bood de KinderTrendrede, een toekomstvisie van basisschoolkinderen, een podium aan de jongste generatie Bredanaars. Via een stadswandeling kon je bij The GalleryLane nog meer kunstwerken ontdekken van Kunstkameraden.

Samen het verhaal van Breda vertellen
Dankzij de betrokkenheid van lokale partners en de stad brengen we verhalen tot leven die onze ambities en identiteit als stad onderstrepen. Ook in het nieuwe jaar nodigen we iedere twee maanden weer een andere partner uit die invulling geeft aan het ‘Podium voor Verhalen’.