Public Relations: bijeenkomsten en presentaties
In 2024 hebben we aan tal van inspirerende projecten mogen werken op uiteenlopende thema’s. Bij Breda Marketing vinden we het belangrijk om kennis, ervaringen, successen én leermomenten te delen met onze stakeholders.
Tekst: Nicky Basstein
jaarrond 2024
Op die manier inspireren we elkaar en groeien we samen. Dit jaar hadden we de eer om ons verhaal te vertellen over diverse aspecten van ons vakgebied, tijdens verschillende bijeenkomsten, presentaties en gastcolleges.
Hieronder vind je een overzicht van enkele hoogtepunten uit onze ontmoetingen, presentaties en bezoeken.
Kennisnetwerk – City Destinations Alliance
Tijdens de Visitor Experience Expert Meeting van City Destinations Alliance deelden Joyce en Nicky hoe we in Breda transformeerden van een traditioneel VVV-kantoor naar de vernieuwende Explore Breda Store. Ze bespraken de uitdagingen, presenteerden resultaten en wisselden inzichten uit met toeristische informatiecentra uit heel Europa.
Destinatie Nederland: Hospitalitydag in Utrecht
Tijdens de Hospitalitydag in het Centraal Museum Utrecht deelden Joyce en Douwe namens Breda Marketing hun ervaringen met de transformatie van de VVV naar de vernieuwende Explore Breda Store. Voor een publiek van meer dan 35 VVV-managers en coördinatoren vertelden ze over het proces, de uitdagingen en de manier waarop bezoekers en bewoners actief werden betrokken.
Spaans Verkeersbureau
Een delegatie van 28 toeristische partners uit Spanje bezocht Breda op uitnodiging van het Spaans Verkeersbureau. Joyce en Fenne presenteerden het concept achter de Explore Breda Store, waarbij de betrokkenheid van stad, bewoners en ondernemers centraal stond. De Spaanse gasten waren onder de indruk van dit unieke model en genoten van een warm ontvangst in Breda.
Stakeholder Event: Evenementenstad Breda
Tijdens ons stakeholder event op de iconische locatie van BredaPhoto op ’t Zoet bracht Breda Marketing de toekomst van Breda als evenementenstad onder de aandacht. We faciliteerden een inspirerende avond waarin sprekers als Rik Peters en Friso Wijnen hun visie deelden over duurzame, vernieuwende evenementen die het DNA van de stad versterken. Samen met panelleden en gasten startten we een waardevolle dialoog over de uitdagingen én kansen om van Breda dé evenementenstad van de toekomst te maken.
Raad voor Cultuur: Breda 2040
Tijdens het 2-daagse bezoek van de Raad voor Cultuur zette Breda Marketing de kracht van cultuur als motor voor stedelijke ontwikkeling in de schijnwerpers. Op Pier15 presenteerden we de eerste cultuurcampagne, onderdeel van het nieuwe cultuurbeleid (2025-2040), en toonden we hoe urban cultuur en creativiteit centraal staan in onze visie.
Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen
Tijdens een tweedaags bezoek ontving Breda Marketing het NBTC om samen met partners innovatie en stedelijke ontwikkeling te verkennen. Met presentaties van onder Hildegard Assies (Breda Marketing), Gilbert Gooijers (CM.com), Hans Nouwens (Bredata) & Dean van Aswegen (Breda University of Applied Sciences) en een programma vol stadsbeleving, lieten we zien hoe innovatie het merk Breda versterkt. Het bezoek werd extra bijzonder door de huldiging van NAC, waar de saamhorigheid van Breda volop zichtbaar was.
Bezoek van NewGen-commissie van Kern
In juni ontvingen we de NewGen-commissie van Kern in Breda. Samen verkenden we innovatieve projecten zoals 5TRACKS Offices van Synchroon en genoten we van een inspirerende tour langs ontwikkelingen in de binnenstad, waaronder de Blind Walls Gallery met Stein de Bont en projecten van Maas-Jacobs (Kris Maas). Onze directeur Hildegard Winnubst – Assies gaf een boeiende presentatie over wat Breda zo uniek maakt. Het enthousiasme van onze bezoekers na afloop was aanstekelijk – bijna net zo groot als dat van onszelf!
Amsterdam & Partners
In juli verwelkomden we het team van Insights & Marketing Strategy van amsterdam&partners bij Breda Marketing. Tijdens hun bezoek presenteerden wij het marketingconcept ‘Explore Breda’, gericht op het verleiden van avontuurlijke doelgroepen om onze stad te ontdekken. We deelden ook de bewonerscampagne BredaseSmaakmakers en gaven een kijkje in de nieuwe brandstore. Daarnaast inspireerde amsterdam&partners ons met hun merkstrategie en bewonerscampagne.
Visit Limburg
In juni ontvingen we een delegatie van Visit Limburg bij Breda Marketing. Tijdens deze inspirerende bijeenkomst deelden we onze digitale strategie en de transformatie van VVV naar de vernieuwende Explore Breda Store, inclusief ons diverse en lokale productaanbod. We sloten de dag af met een stadswandeling, waarbij onze partners hun samenwerking met Breda Marketing toelichtten. Bedankt Visit Limburg voor jullie interesse en enthousiasme!
Bezoek uit Alkmaar
Op 6 en 7 juni verwelkomde Breda Marketing een delegatie van 27 gasten uit Alkmaar, inclusief burgemeester Anja Schouten. We organiseerden een inspirerend programma waarin we onze visie op stadsontwikkeling, ondernemerschap en innovatie deelden. Met presentaties van partners, een Blind Walls-tour en een fietstocht door de binnenstad lieten we zien hoe Breda bouwt aan de stad van morgen. Deze dagen toonden de kracht van samenwerking en inspiratie.
Concollega’s op bezoek in Breda
Op 8 mei verwelkomde Breda Marketing toeristische partners zoals RBT De Langstraat, Eindhoven365, Leiden&Partners, Destinatie Nederland, VisitBrabant en Brabant Partners in de Explore Breda Store. Tijdens deze bijeenkomst deelden we onze visie en aanpak, van on- en offline strategieën tot het proces achter de Explore Breda Store. Joyce gaf inzicht in onze strategische keuzes, terwijl Nicky, Mark en Fenne dieper ingingen op het digitale platform en de winkel.
De bijeenkomst bood een inspirerende uitwisseling van kennis en inzichten en versterkte de samenwerking tussen alle betrokken partijen. Samen werken we aan een succesvolle toekomst voor het toerisme in Breda!
Uitwisseling Mencia de Mendoza en Polen
Tijdens een uitwisselingsprogramma ontvingen we leerlingen van het Mencia de Mendoza Lyceum en hun Poolse gasten in de Explore Breda Store. Samen verkenden we thema’s zoals de duurzame inrichting van de Store en Breda’s ambitie om een stad in het park te zijn. Ook gingen we in gesprek over de historische rol van Polen in Breda en de betekenis van Mencia de Mendoza voor onze stad. Dank aan deze enthousiaste groep leerlingen voor hun bezoek!
Gastcollege voor studenten De Rooi Pannen
Breda Marketing verwelkomde 80 eerstejaarsstudenten toerisme van De Rooi Pannen voor een gastcollege over citymarketing, de Explore Breda Store en het ontwikkelen van sterke marketingconcepten. Met deze inzichten gingen de studenten direct aan de slag in hun opleiding en praktische opdrachten. Een mooie kans om onze kennis te delen met de nieuwe generatie in de toeristische sector!
Gastcollege BUAS voor Toerisme studenten
Breda Universtiy vroeg ons om voor eerstejaars Toerisme studenten een presentatie te verzorgen over de wereld van DMO’s op stadsniveau. Onze partner NBTC verzorgden een sessie over DMO’s op nationaal niveau. Zo kregen studenten een breed spectrum van dit onderwerp mee. We vertelden over de ontwikkeling van de VVV tot aan nu waarin we niet alleen als DMO fungeren maar ook als CMO. Een interessante ochtend waar we ruim 150 Nederlandse en Engelstalige studenten ons verhaal hebben kunnen vertellen.
HECkathon bij de Rooi Pannen
Voor het tweede jaar op rij werden we uitgenodigd door de Rooi Pannen om een opdracht voor studenten te formuleren voor de jaarlijkse HECkathon. De naam doet het al vermoeden, een dag waarbij in korte tijd creatieve oplossingen door teams bedacht worden. We presenteerden wat city marketing is en vertelden over de ontwikkeling van o.a. de Explore Breda Store. Studenten gingen in groepjes aan de slag met de uitdaging “Hoe kunnen we jongeren tussen 16-20 jaar bereiken om een bezoek te brengen aan de Explore Breda Store?”. Verschillende groepjes studenten presenteerden aan het begin van de avond hun ideeën.