Spring naar content

De Rode Draad

Dankzij de tomeloze inzet van ondernemende creatievelingen, ontstaat een nieuw stukje Breda. Hoe helpen we bewonders en bezoekers om het Havenkwartier te ontdekken?

Foto’s: Rosa Meininger
Tekst: Paul Stekelenburg

juli 2023

enthousiaste ondernemers
creatieve makers
Paginaweergaven
interventies
Share

Bemind maar onbekend

Studenten van BUas verassen Breda Marketing in 2021 met een gedegen onderzoek naar het Havenkwartier. De studenten zien een groot potentieel, dat niet volledig waargemaakt wordt. De ontwikkeling van deze creatieve hotspot wordt gered door matige bekendheid, vindbaarheid en bereikbaarheid

Ruim 10 jaar geleden zien creatieve ondernemers kansen in het havengebied om hier op verassende wijze invullingen te geven aan de nog onbekende creatieve scene in Breda. Belcrum Beach (2013), pier15, Stek(2014) vestigen zich hier gevolgd door Electron MotMot(2017). Zij maken dit stadsdeel eigen, met Podium Bloos en Poppodium Phoenix als enthousiaste buren.

De presentatie inspireert Breda Marketing. Wat kunnen we doen aan de knelpunten en op welke manier kunnen we het Havenkwartier meer zichtbaarheid geven en bewoners en bezoekers verleiden het gebied te ontdekken

Met havenarbeiders

Breda Marketing deelt het onderzoek gaat aan de slag met personen en organisaties actief in het Havenkwartier, en vraagt ondersteuning voor de uitwerking. . Vier creatieven werpen zich op het project, allen met wortels in het Havenkwartier. Maker Pim Allonsius, fotograaf Rosa Meininger, graphic designer Evelien van der Peijl en illustrator Evi Hogervorst.

De opdracht aan hen luidt: bedenk en ontwerp tijdelijke bewegwijzering naar het Havenkwartier, en genereer aandacht voor de initiatieven die hier plaatsvinden. Het creatieve team gaat op onderzoek uit, verkent denkrichtingen en komt met een concept: de Rode Draad.

Samen verder
Met een team van creatieven uit het Havenkwartier werkt Breda Marketing een oplossing uit.

Laten we het station en het Havenkwartier verbinden door middel van een draad in de kleur van de stad.

De Rode Draad

Het onderzoek geeft aan dat relatief veel bezoekers aankomen op Breda Centraal. Vanuit het station kiezen ze vervolgens de uitgang aan de centrumzijde. Slechts enkele bezoekers zijn zich bewust van de mogelijkheden aan de andere kant van het station (Belcrumzijde).

De Rode Draad biedt een (tijdelijke) oplossing en verbindt het Havenkwartier met het station en de binnenstad van Breda. De route, aangegeven door een reeks rode signalen, leidt vanuit de Willemstraat, door het centraal station en over de Speelhuislaan bezoekers naar het Havenkwartier.

Wegwijzers en blokkades

In de uitwerking gebruikt het team draad, lint, hout en kippegaas. Materialen die aansluiten op de waarden van het Havenkwartier: veelzijdig, flexibel, verbinden en eigenzinnig.

Op punten waar bezoekers zich oriënteren, komen roodgekleurde informatieborden. Langs de route zijn rode elementen toegevoegd aan bestaanden objecten. Zo blijft het materiaalgebruik minimaal en laat het project geen blijvende resten achter.

Niet alle ideeën kunnen worden uitgevoerd. de bedoeling was om bezoekers langs de gehele route te begeleiden met een veelvoud aan rode elementen. De vergunning laat dat slechts beperkt toe.

Creatief resultaat

De opening van de Rode Draad krijgt volop aandacht in de lokale pers en bereikt zo Bredanaars. Breda Marketing ondersteunt het project met extra communicatie. Online met unieke content en in de stad met outdoor media worden bezoekers en bewoners verleid om De Rode Draad te gaan ontdekken. De route blijft drie maanden aanwezig in het straatbeeld.

Breda Marketing koestert de samenwerkingsverbanden die gedurende dit project zijn ontstaan, en de rol die wij als aanjager van het project hebben mogen spelen. We blijven zoeken naar manieren om het Havenkwartier beter te ontsluiten!

gerelateerde projecten

ZigZag door Cultureel Breda

Cultureel Breda barst van energie en talent. Het aanbod in onze stad is verrassend én verrassend veelzijdig. Toch weet lang niet iedere Bredanaar wat er in de stad gebeurt. Onze eerste stadsbrede cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ brengt daar verandering in. De campagne etaleert een verrassende mix in aanbod: van groot tot ‘klein dat groots is’. En geeft óók een zacht duwtje in de rug voor wie zich niet direct aangesproken voelt als het over cultuur gaat: zigzag mee door cultureel Breda!

Lees meer

Studentencampagne: Welkom in jouw stad, Breda

Aan het begin van ieder collegejaar opent Breda haar deuren voor zowel Nederlandse als internationale hbo- en mbo-studenten. Dit jaar verwelkomt de stad ruim 6.000 nieuwe studenten, waarmee het totale aantal studenten in Breda meer dan 30.000 bereikt. De stad bruist meteen weer na de warme zomer en het gonst van gezelligheid. Dit jaar ontwikkelden we voor het eerst een campagne om hen allereerst een warm welkom te heten. Dat gebeurde nog niet eerder.

Lees meer

Morning Bit(e)s: Digitale Trends

Tijdens de derde Morning Bit(e)s sessie van 11 juni 2024 lag de focus op de digitale wereld. Samen met Chris van Persie van Good News zoomden we in op de vier digitale trends om je klant online centraal te stellen. Met meer dan 20 aanwezigen deelden we kennis, inspiratie en ervaringen. Wil je meer weten over de laatste trends en hoe die toe te passen? Lees dan verder.

Lees meer