ZigZag door Cultureel Breda
Cultureel Breda barst van energie en talent. Het aanbod in onze stad is verrassend én verrassend veelzijdig. Toch weet lang niet iedere Bredanaar wat er in de stad gebeurt. Onze eerste stadsbrede cultuurcampagne ‘ZigZag door cultureel Breda’ brengt daar verandering in. De campagne etaleert een verrassende mix in aanbod: van groot tot ‘klein dat groots is’. En geeft óók een zacht duwtje in de rug voor wie zich niet direct aangesproken voelt als het over cultuur gaat: zigzag mee door cultureel Breda!
Tekst: Annelieke Boeren
oktober 2024
Over de campagne
‘ZigZag door cultureel Breda’ is een samenwerking tussen Breda Marketing, Gemeente Breda en de culturele instellingen en initiatieven in de stad. In de campagne krijgt het aanbod van de vijftien culturele basisinstellingen een podium, aangevuld met een divers aanbod van andere instellingen. Hierbij zetten we in op verrassing (‘wat tof dat dit óók in mijn stad gebeurt!’), heeft groot en klein evenveel waarde en komt élk genre aan bod. Waar het kan zetten we getalenteerde Bredase makers en performers extra in de schijnwerpers.
Met de campagne geeft Breda Marketing uitvoering aan de opdracht van de gemeente Breda om de zichtbaarheid van cultuur te vergroten. Dit is een van de thema’s uit het nieuwe cultuurbeleid van Breda ‘Stad van Creatief Talent 2025-2040’. Het doel is om in eerste instantie de eigen inwoners, met speciale aandacht voor jeugd en jongeren, te inspireren om de stad met nieuwe/ eigen ogen te ontdekken.
Slimme mix van online, print en outdoor
Met de campagne ‘zigzaggen’ we door het culturele aanbod van de stad. Hier is een passende beeldtaal bij gemaakt, die letterlijk alle zijden van cultuur laat zien en de stad en zijn talent ontvouwt. Deze beeldtaal verbindt alle elementen en middelen van de campagne met elkaar. De campagne bestaat uit een slimme mix van online, print en outdoor uitingen:
De ZigZag
Belangrijk onderdeel van de campagne: de ZigZag, een harmonicaboekje met een selectie van het aanbod én talent in cultureel Breda. De ZigZag komt meerdere keren per jaar uit en ligt bij culturele instellingen, wijk- en buurthuizen, horeca en winkels. Het boekje heeft een hoog ‘bewaargehalte’ en knipoogt naar de vroegere cultuurladder.
Outdoor
De eerste outdoor uiting is een levensgrote ZigZag die straks ‘op popt’ op allerlei plekken in de stad. Daarnaast zullen ook de mupi’s, abri’s en bereikborden niet ontbreken in de campagne. Van de toegangswegen naar de stad, van de wijken tot het centrum, Bredanaars kunnen straks (letterlijk) niet meer om het culturele aanbod heen.
Online
De offline uitingen nodigen je uit om meer te ontdekken op het gelijknamige digitale platform explorebreda.com/zigzagcultuur. Hier zijn de up to date culturele UIT-agenda, maandelijkse highlights en verdiepende culturele verhalen te vinden. Kunst, dans, film, muziek, historie, theater: alle genres zijn er vertegenwoordigd. De campagne wordt gericht aangejaagd via o.a. socials ads, Google search en Google display.
Of je nu van kunst houdt, muziekliefhebber bent, of gewoon geniet van de reuring in de stad: met de campagne nodigen we iedereen uit om te ‘zigzaggen door cultureel Breda’!
De ZigZag blijft continu in ontwikkeling. Zie je kansen of mogelijkheden of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op.