Spring naar content
Making

Explore: Creative City Lover

Natuurlijk is in Breda iedereen welkom. We richten de communicatie op een specifiek type persoon: de Creative City Lover. In samenwerking met MarketResponse hebben we kwalitatief onderzoek uitgevoerd naar deze doelgroep.

Tekst: Paul Stekelenburg
mei 2023

aantal interviews met bezoekers
aantal interviews met bewoners
% avontuurzoekers in Nederland
% avontuurzoekers in Breda
Share

Kiezen is gekozen worden

Breda wordt goed gewaardeerd door inwoners. We koesteren een rijke historie met onze blik op de toekomst. Samen bouwen we aan de (be)leefbaarheid Breda, een ambitie waaraan Creative City Lovers een belangrijke impuls kunnen geven.

Creative City Lovers zijn namelijk early adapters. Ze staan open voor het experiment en zoeken vernieuwing op. Ze geven alles een kans en laten zich graag verrassen. In hun enthousiasme trekken ze hun netwerk mee.

Met de bovenstaande eigenschappen spelen ze een belangrijke rol in de ontwikkeling van nieuwe initiatieven in de stad. Ze delen hun ideeën, ontdekkingen en ervaringen. De wensen van deze doelgroep sluiten goed aan op het Breda van vandaag én onze ambities voor de stad.

Inzicht in de doelgroep

Hoe kunnen we de Creative City Lover bereiken? Onderzoeksbureau MarketResponse heeft in opdracht van Breda Marketing een kwalitatief doelgroeponderzoek uitgevoerd. In totaal zijn ruim twintig 1 – op – 1 interviews afgenomen binnen de doelgroep Creative City Lover.

Onderzocht is de relevantie van ‘Het Verhaal van Breda’ (Groen, Grenzeloos en Gastvrij) voor Creative City Lovers, en de door hen beleefde geloofwaardigheid ervan. We hebben gaps kunnen identificeren, die we binnen de communicatie aan kunnen pakken.

Een ander onderwerp betrof het in kaart brengen van de customer journey van de doelgroep, waarbij we die van bewoners en bezoekers hebben gesegmenteerd. Hiermee hebben we handvatten gekregen voor de ontwikkeling van communicatiemiddelen.

De Creative City Lover toont sterke overeenkomsten met de Avontuurzoeker uit het veelgebruikte BSR model. Op basis van deze data zijn de resultaten uitgebreid met gekwantificeerde data.

Key takeaways

Het rapport van MarketResponse biedt inzichten over de relevantie en geloofwaardigheid van het merk Breda onder de gekozen doelgroep. We hebben helder hoe we Creative City Lovers kunnen bereiken, en kunnen hierop onze triggers, beeldtaal en tone-of-voice kunnen afstemmen. 

1. Groen

Creative City Lovers omarmen bewust een groene levensstijl. Ze zien graag dat hun leefomgeving dat weerspiegelt in de vorm van creatieve ideeën en concreet aanbod. Ze waarderen het als groene initiatieven een podium krijgen.

Voor de stad is het van belang om zich te onderscheiden door vergroening en duurzaamheid, en dat de inzet van ondernemers op dit gebied zichtbaar is. Initiatieven die het thema combineren met een creatieve knipoog spreken tot de verbeelding.

2. Grenzeloos

In de interpretatie van de Creative City Lover is grenzeloos denken en doen de basis voor creativiteit. In vrije denkers die het experiment aangaan, vinden ze hun inspiratie. 

Uniek, onderscheidend en creatief aanbod moet zeker gekoesterd worden. Denk aan tijdelijke initiatieven, pop-ups, exposities of spannende contrasten. Abstracte technologische innovaties dienen toegankelijk te zijn. Uitleg is belangrijk, net als de mogelijkheid om zelf te ervaren.

3. Gastvrij

Dit thema draait voor Creative City Lovers om inclusiviteit. Diversiteit in ontmoetingen vinden ze interessant. Hartelijkheid, een verwant thema, ervaren Creative City Lovers in passie en authenticiteit. 

Belangrijk zijn ontmoetingsplekken waar bewoners mixen met bezoekers en waar uiteenlopende subgroepen samenkomen. Initiatieven die ruimte maken voor minder zichtbare groepen worden daarvoor gewaardeerd.

Tot slot

Downloads

Benieuwd naar de uitkomsten? Onze onepager geeft inzicht in de Creative City Lover en biedt praktische tips om deze doelgroep te enthousiasmeren.